tirsdag den 10. november 2009

EPP 4 prøve i Esbjerg

Frokostpause efter 30 km. padling

Var i efterårsferien til EPP-4 prøve i Esbjerg. Havde set meget frem til denne dag, og glædet mig til at komme ud og få lidt flere udfordringer. Jeg mødte et par timer før den skriftlige prøve, så jeg lige kunne nå lidt at spise sammen med mine to træningskammerater Michael og Lars. Under den skriftlige prøve som varer to timer havde vi det held at lyset forsvandt, så det meste blev lavet i lyset fra pandelampen...Jeg syntes prøven er lige til at gå til, men for mig var det svært at nå det hele inden for tidsfristen, missede desværre to af spørgsmålene!

Jeg havde taget min Avocet Lv med, hvilket jeg bestemt ikke fortrød, cockpitkarmen gik dog løs! Læg mærke til boreplatformen i baggrunden, den kunne vi ikke padle forbi næste dag pga. strøm/vind!

Den første dag på vandet startede tidlig, uden at vi vidste andet ind at vi skulle på vandet! Pga. det alt for gode vejr havde der været mange spekulationer om, hvor vi skulle hen og censorteamet overraskede da også ved at sende os op til Blåvandshuk.
Her blev vi delt ind i to hold, det ene hold skulle padle med Rune Mortensen og vi andre skulle padle med Martin Plough. Der var med det samme fokus på ledelse, navigation og tidevand. Mens en havde ledelsen padlede Martin rundt og stillede en masse kryptiske spørgsmål. Vi endte med at padle ud mod bøje nr. 1, som ligger et godt stykke ude i Vesterhavet, jeg har helt sikkert ikke været så langt ude før! Efterhånden var vi så langt ude at fralandsvinden gav nogle gode surfturer...og navigeringen blev svær, efter som der ikke var noget at pejle efter!


Efter en god lang tur ind, hvor det mest dramatiske var at skulle trække kajakkerne efter være kommet for tæt på Fanø, fik jeg ledelsen. Min ledelsestørn havde to hovedfokuspunkter:

At skulle lede gruppen over sejlrende.
At tage gruppen sikkert på land på molen...

Det hele gik nu vældig godt og inden vi havde set os om var dagen færdig. Martin var selvfølgelig en rar person at blive eksamineret af, men også en hård censor. Vi sad i kajakken hele dagen, og havde ca. padlet 30 km før første (og eneste) pause!


Dag 2 på vandet var præget af det lidt dårlige, op til 18 sm fra nord. Denne dag var jeg sammen med Rune Mortensen. Vi gennemgik de forskellige egenfærdigheder som er kravet på dette niveau, alt sammen i bølger. Var det en hård dag? Ja, meget...på billedet med boreplatformen er vandet flat, dette er fra dag 1, på dag 2 kunne vi ikke padle forbi boreplatformen pga. strøm og bølger. Men når det så er sagt, så havde jeg faktisk forventet en del mere aktion af denne dag, men måske var jeg bare heldig!
Mens mit hold sad på stranden og holdt pause, der var hold 2 ude for at lave redninger og andre sjove sager som den grumme Martin Plough fandt på. Lige pludselig kom der en redningsbåd sussende for at høre efter om vi havde brug for hjælp!

Desværre manglede jeg mit vandtætte kamera (som jo er druknet!) derfor er ovenstående billeder taget med et almindelig kamera og derfor er der ikke taget billeder på dag 2...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar